Nastanak parfema

I ako svi većinom znamo onu čuvenu priču kako su navodno Francuzi ti koji su izmislili parfem, ali priča je potpuno drugačija. 

 

Naime sama riječ potiče iz antičkog Rima, od latinskih riječi „per“ i „fumus“ (što znači - „kroz dim“), označavale su prijatan miris koji se poput dima širio vazduhom. Dok je sam proizvod star koliko i najstarije uređene ljudske civilizacije. Prije oko 5000 godina, u drevnoj Mesopotamiji proizvod je navodno izmislio izvjesni Tapputi – prvi proizvođač parfema na svijetu. Kasnije, parfeme su intenzivno koristili stari Egipćani, Feničani, antički Grci i Rimljani. Gdje je u čuvenim, rimskim javnim kupatilima imperatora Karakale, jedna od soba pod imenom „unctuarium“, početkom III vijeka naše ere sadržala je police sa sredstvima za mazanje tijela, vrčeve sa mirisnim uljima i esencije parfema u staklenim bočicama. U to vrijeme, Rimljani su se mirisali tri puta dnevno, a predmet parfimisanja bili su i njihovi kućni ljubimci (psi, ptice), kao i konji. Miris je postao statusni simbol, pa su bogate rimske porodice mirisale i stoljnjake, zavjese, stalke za svijeće i druge komade namještaja. Početkom srednjeg vijeka, čuveni perzijski doktor i hemičar Avicena, izmislio je način proizvodnje parfema putem ekstrakcije ulja iz latica prvo ruže, a kasnije i drugog cvijeća. Radi kompleksnijeg mirisa, cvjetnom ulju dodavano je mrvljeno, začinsko bilje. Pred kraj srednjeg vijeka, parfem su u modu ponovo uveli Italijani u doba renesanse, a kasnije usavršili Francuzi. Zemljom parfema i danas se smatra Francuska. Na Azurnoj obali, na obalskom autoputu negde između Kana i Nice, postoji skretanje za Grasse malo mjesto koje i danas važi za francusku, i ujedno svjetsku prijestolnicu parfema. 

 

U ovom mjestu nalazi se nekoliko pogona u kojima se osmišljavaju i prave mirisi najčuvenijih francuskih brendova parfema, koje ovde možete kupiti po nešto povoljnijim cijenama nego u radnjama. Dok će prije toga, ljubazne hostese povest posjetioce u besplatni obilazak cijelog kompleksa, gdje će vam (na jednom od svjetskih jezika koji izaberete) biti objašnjen historijat mirisa, „fabrike“ i pokazan kompletan proces dobijanja kako parfema, tako i sapuna. U obilasku ćete vidjeti i razne čudne, starinske metalne naprave koje su služile za ekstrakciju cvjetne esencije i destilaciju, kao i laboratorije u kojima se prave mirisne kombinacije, sastojci koji se dodaju za proizvodnju parfema, kao i začini i drugo bilje koje pristiže iz svih krajeva svijeta. Dok konačan sud kako će parfem mirisati daju ljudi nazivaju „Nos“ čije je jedini zadatak da jednom dnevno samo na sat vremena mirišu razne esencije i prave kombinacije eventualnih, budućih parfema. Naravno, osim istančanog ukusa i prethodnog školovanja za ovo zanimanje, „Nosevi“ ne smiju patiti ni od jedne vrste alergije, što bi im u poslu sigurno smetalo. Na kraju obilaska „fabrike“ parfema, hostese će vas odvesti u poslednju, ogromnu prostoriju u kojoj će vam demonstrirati postojeće mirise i podijeliti prospekte u kojima je objašnjeno koji sastojci su upotrebljeni za orijentalne, cvjetne ili voćne parfeme. Uz određenu nadoknadu, ovdje možete kreirati i jedinstveni - svoj sopstveni parfem, koji će vam neko od zaposlenih pomoći da "sastavite" od par neophodnih i nekoliko izabranih esencija. Kada se obilazak završi, ostaje vam još da se u istoj prostoriji, od bezbroj izloženih i lijepo poređanih mirisa i sapuna, odlučite da li želite da neki i kupite. Dok je najpoznatiji pogon parfema u Grassu je pogon kuće Fragonar ("Fragonard").
Share on Google Plus

0 komentari:

Objavi komentar